Marjon is 19 november jl. geïnterviewd door Radio Spannenburg. Hartstikke leuk!
Op de site van Radio Spannenburg staat: “De kerstdagen lijken nog ver weg, maar in Joure is men al druk bezig met het inpakken van allerhande kerstpakketten voor verschillende bedrijven in heel Nederland en zelfs een aantal bedrijven uit Duitsland”
De kerstdagen lijken nog ver weg, maar in Joure is men in een loods op industrieterrein Sewei al druk bezig met het inpakken van allerhande kerstpakketten voor verschillende bedrijven in Nederland en zelfs een aantal bedrijven uit Duitsland. Dé trend van 2025? Warmtekussens.
Al sinds 2008 houdt Marjon Folkerts van Kerst & Kado zich bezig met kerstpakketten. Wie denkt dat zij hier alleen in november en december mee bezig is, zit fout. “Januari is eigenlijk de enige maand dat ik niet met kerstpakketten bezig ben”, vertelt ze.

Het begint in februari waar Folkerts naar een landelijke kerstpakkettenbeurs gaat. “Daar bestel ik alles, waarna de producten in de periode maart tot en met mei binnenkomen in de showroom. Daar voorzie ik alle producten van prijzen en stijl ik alles.”
Showroom in de Midstraat
Die showroom is gevestigd als pop-upstore aan de Midstraat, waar mensen na de bouwvak tot 14 november hun kerstpakketten konden samenstellen. “Na die datum lukt het niet meer om alle producten op tijd geleverd te krijgen.” Wel kunnen mensen zolang de voorraad strekt nog online kerstpakketten bestellen.

Dankzij de showroom komen ook toeristen langs, die een bestelling plaatsen. Zodoende worden er pakketten van Friese makelij door heel Nederland en zelfs in Duitsland bezorgd. Al zitten de meeste klanten wel in Friesland, Groningen en Drenthe. “Het transportbedrijf waarvan wij de loods mogen gebruiken bezorgt de pakketten door het hele land. En mijn man Wout, met wie ik dit samen doe, en ik bezorgen zelf ook dichter in de buurt.”
Maatwerkpakketten
Op dit moment worden door Marjon en een collega de specifieke maatwerkpakketten klaargemaakt. Klanten zijn eerder in de showroom geweest en hebben dit pakket zelf samengesteld.

Op dit moment wordt bijvoorbeeld een reiskoffer ingepakt met daarin een warmtekussen en andere luxe producten, maar ook kleinere pakketjes met daarin bier en andere lekkernijen worden klaargemaakt.
De trend dit jaar is toch wel het warmtekussen ziet Marjon. “Die pakken we heel veel in. Een duurzaam product die oplaadbaar is met een powerbank.”
Lokale producten
Marjon streeft er verder naar om zoveel mogelijk lokale producten in de pakketten te verwerken. “De bakker, de slager, lokale biertjes, de Friese kaas, de Friese dúmkes er gaat van alles in, maar de klant kiest en bepaalt uiteindelijk wat erin komt.”

Daarin adviseert ze wel. “Door de jaren heen heb ik daar ook ervaring in opgebouwd. Dus als mensen bijvoorbeeld dipstokjes kiezen, adviseer ik ze ook om er een dipje bij te nemen. En chocolade doet het altijd goed.”
Geen tonijn en paté
Al bij het inkopen in februari kijkt Marjon kritisch naar het aanbod. “De tonijn en paté sla ik altijd over. Ik wil het liefst dat mensen alles uit hun pakket op hebben voor 31 december en voorkomen dat men in de zomer bij het opruimen van de kast tot de conclusie komt dat er nog over datum producten uit hun kerstpakket in staan.”

Vanaf volgende week komen er acht mensen in de loods. “Dat is echt wel het grotere productiewerk. We zijn nu al twee weken aan het inpakken en gaan daarmee door tot de dag voor kerst. ik denk dat we aan eind van de rit wel een paar duizend pakketten hebben ingepakt.”
Dan als belangrijkste vraag: krijgt Marjon zelf ook nog een kerstpakket? “Ik kan tegen de kerst eigenlijk geen kerstpakket meer zien, maar mijn collega’s zorgen ervoor dat ik zelf ook altijd een mooi pakket krijg”, lacht ze.
